x

Deze website maakt gebruik van cookies. Door het gebruik van deze site moet je dat accepteren.

Loginbox

Nieuws

08-09-2010Exposanten Hiswa zien opleving markt
Exposanten Hiswa zien opleving marktEr zit weer duidelijk beweging in de watersportmarkt. Dat tonen de voorlopige resultaten uit de bezoekersenquĂȘte en de reacties van exposanten op de HISWA te water 2010 aan.

Zo’n twee op de drie bezoekers van de bootshow geeft aan binnen twee jaar over te gaan tot aanschaf van op de HISWA te water geëxposeerde producten en diensten. Ongeveer vier op de vijf bezoekers met aanschafplannen bezochten in verband hiermee de bootshow. Dit betekent dat circa de helft van alle bezoekers de HISWA te water heeft bezocht in verband met aanschafplannen. In totaal trok de HISWA te water 2010, evenals in 2009, ruim 26.000 bezoekers. De bootshow vond van 31 augustus tot en met 5 september plaats in Marina Seaport IJmuiden.

Aanschaf
De meeste aanschafplannen hebben betrekking op kajuitzeiljachten (40%). Maar ook sloepen, motorkruisers/-jachten, navigatieapparatuur en bootuitrusting en bootaccessoires hebben de aandacht van de kopers. Voor ongeveer 70% van de potentiële bootkopers gaat het om een aanschaf tussen de € 50.000 en € 250.000,-. In zo’n 50% van de gevallen denken de bezoekers met aanschafplannen de aankoop in 2010 of 2011 te realiseren. Ongeveer een derde van alle bezoekers heeft naar aanleiding van het bezoek iets gekocht (10%), een offerte aangevraagd (10%), een proefvaart afgesproken(13%) of een vervolgafspraak gemaakt (16%).

Beweging in de markt
“Wij zien de toekomst optimistisch tegemoet,” vertelt Mijnt Kruiskamp van staaljachtbouwer Consonant Yachts. “Er zit weer duidelijk beweging in de markt, zo hebben wij de afgelopen dagen geconstateerd. De stemming onder de bezoekers was positief. Ze zijn weer actief bezig met het verzamelen van informatie en offertes aanvragen. We hebben zelf één boot verkocht en meerdere goede leads weten te genereren.”

Ook toeleveranciers spraken van een opleving in de markt. Willem-Rinze Koopmans van Simnav B.V.: “Wij hebben natuurlijk het voordeel dat we de hele markt bedienen, zowel nieuwe boten als bestaande boten. Merkten we de afgelopen twee jaar dat er voornamelijk geïnvesteerd werd in producten voor bestaande boten, nu zien we steeds meer leads voor producten op nieuwe boten.”